The Art of RAGE

    Meno Rage patrí v graffiti svete medzi tie, ktoré spravidla netreba
predstavovať. Dovolím si však na úvod tejto recenzie aspoň zhrnúť pár základných faktov o writerovi, ktorého knihu si v nasledujúcich riadkoch predstavíme.
    Tento writer pochádza z nemecka, konkrétne z prístavného mesta
Hamburg, z ktorého priamo pochádza, alebo tu aspoň operuje hneď viacero zásadných mien graffiti scény. Za všetky treba určite spomenúť notoricky známe meno Moses, ktorý z partnerom Tapsom už nejaké to desaťročie terorizujú (nielen) pohyblivé terče v tejto oblasti, ale aj po celom svete a ktorý mimochodom k tejto publikácii napísal aj predhovor. Netreba zabudnúť ani ‘godfathera’ tamojšej scény – writera menom OZ, ktorý tragicky zahynul vo svojich 64och rokoch po zrážke s vlakom v roku 2014. V Hamburgu teda je na čom stavať a práve Rage je jedným zo základných pilierov scény, ktorý zásadne ovplyvnil dianie v tomto meste a nielen v ňom.
    Kniha mapuje obdobie rokov 1998 – 2017. Úvod teda patrí ranému obdobiu tohoto writera, nie síce úplných začiatkov, ktoré siahajú až niekam do roku 1995 ale 1998+. Ďalšia kapitola s názvom ‘Sub Surface’ prináša klasiky zo zlatého obdobia DSF crew, no skutočne zaujímavé kúsky prídu však až prehupnutím sa do ďaľšej kapitoly ‘A New Approach’, pričom je možné si všimnúť, ako sa Rage postupom času viac a viac uvoľňuje viac a viac od klasickej graffiti šablóny a miestami zachádza až do abstrakcie. Stále je však primárnym vyjadrovacím prostriedkom písmo a jeho rôzne variácie, no s všemožným prevedením. Táto kapitola je (právom) zároveň aj najobsiahlejšou z celej knihy, za ktorou nasleduje už len jedna menšia pod názvom ‘Stencil Characters’, teda súbor charakterov vytvorených pomocov stencilov – šablón.
    Všetky kapitoly majú jedného spoločného menovateľa ktorým sú vlaky.
Presnejšie S bahn a U bahn, teda mestské vlaky – tzv. ‘eSká’ a metrá. Steny sú z tejto publikácie vynechané úplne. V jednotlivých kapitolách nájdeme okrem bohatej zbierky fotiek  aj silnú nádielku textu z pera samotného autora, kde popisuje či už jednotlivé akcie, ich prípravy, prevedenie, alebo pohnútky, či duševné pochody. Kniha je písaná dvojjazyčne – nemecky a anglicky. Keď som spomínal fotografie, nejde v tomto prípade o bežné ‘cvaky’. V drvivej väčšine ide o kvalitné snímky zhotovené či už priamo autorom, alebo aj viacerými, v graffiti kruhoch známymi fotografmi, ktorí v prípade akčných záberov dokonale zachytávajú atmosféru daného momentu. Edward Nightingale túto formulku spĺňa dokonale.
    Na záver snáď len krátke zhrnutie, že táto 288 stranová a vyše 2 kíl
vážiaca publikácia sa okamžite zaradila medzi top produkty vrámci podobných projektov v graffiti komunite, po ktorej bol obrovský dopyt, čo dokazuje takmer okamžite vypredaný prvý limitovaný náklad v počte 1000 (signovaných) kusov. Po krátkej odmlke prišiel vydavateľ, ktorým nie je nikto iný ako TheGrifters s druhým (tentokrát nesignovaným) nákladom, z ktorého sa pár kusov dostalo aj ku nám, no dlho sa pravdepodobne neohrejú. Kto teda má záujem vlastniť kus histórie neodporúčam mu dlhšie otáľať a tento masterpiece si rýchlo zadovážiť.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *