OUTLINE – Interview

    Väčšine ľudí, ktorí sa na Slovensku zaujímaju o graffiti netreba magazín Outline nijak zvlášť predstavovať. Pre istotu ale uvediem, že sa jedná o printový magazín, ktorý má na starosti partia z východu, gro časáku pokrýva celoslovenskú graffiti scénu a okrajovo sa zaujíma aj o tú európsku. Jeho prvé a zatiaľ posledné číslo vyšlo začiatkom minulého roka a pri príležitosti finishovania príprav jeho pokračovania, ktoré autori avízujú už čoskoro som si dovolil ich prizvať na rozhovor.

Od vydania pilotného čísla vášho magazínu už ubehol rok a tak je ideálny čas na to, spraviť určitú bilanciu. Poďme teda po poriadku. Ako ste s odstupom času spokojní s obsahovou stránkou a ako so samotným predajom?

Outline Team: Je jasné, že s odstupom času sa každý pozerá na veci úplne inak, tým nechcem povedať že teraz to vidíme nejako v zlom svetle, no práve naopak – tým časom a aj posunom by sa určite asi našlo pár vecí, čo by sa dali nejakým spôsobom zmeniť. Ale tak ako je to urobené, je to najlepšie čo mohlo v danej situácii a za daných podmienok vzniknúť. Určite je málokomu a hlavne laikom nie veľmi jasné čo obnáša takýto počin, vôbec sa do niečoho takého pustiť, obzvlášť v našich podmienkach. Určite je zbytočné sa tu rozpisovať aké to je ťažké a koľko bolo prekážok, no rozhodli sme sa, že ideme do toho a už od samého začiatku sme išli s malými prestávkami viac-menej naplno ako sa hovorí. Napokon na začiatku nejde nič ľahko. Z toho obsahu by asi stalo za zmienku pár fotiek, ktoré v konečnom dôsledku našou vinou vyzerali inak ako by v skutočnosti mali a ďalej spomeniem menšiu chybu tlače, ktorá to posunula trocha do tmavších odtieňov, inak sme samozrejme až na pár grafických detailov boli úplne spokojní. Čo sa predajnosti týka boli sme spočiatku trocha skeptickí, potom zasa prekvapení, keďže to išlo tak povediac bleskovou rýchlosťou a to nebola žiadna akcia! Postupom času sa to ukľudnilo a predaj šiel klasickým tempom. V číslach: z 800ks nám momentálne ostáva cca 80ks samozrejme čo-to sa aj rozdalo ako promo kusy pre sponzorov, súťaže a podobne. Začiatky bývajú ťažké.

Magazín je na solídnej úrovni, predpokladám teda, že ohlasy boli viac menej kladné. S distribúciou býva však spojených množstvo problémov a obštrukcií, ktoré si bežný čitateľ ani neuvedomuje. Ako ste spokojní s priebehom tejto stránky?

Outline Team: Samozrejme čo sa týkalo nejakej úrovne, snaha bola pravdaže ponúknuť pokiaľ možno čo najlepšiu, ako úroveň tak i kvalitu. Rozhodne žiaden projekt sa nikdy nedá urobiť alebo spracovať tak aby bola 100% spokojnosť čitateľov, ale bol tam ten zámer. Oveľa väčším zadosťučinením nám ale bol fakt, že s tým boli spokojní ľudia, a to bolo pre nás podstatné keďže je to robené pre nich. Viacej ohlasov bolo pozitívnych ako negatívnych to si sa trafil. Samozrejme z hľadiska posunu a vylepšenia nám boli cennejšie veci, ktoré niekto vyčítal a kritizoval že sú zlé, avšak museli byť opodstatnené, nakoľko kopec z nich boli len trápne subjektívne pohľady čo býva na Slovensku už zvykom a národným športom :D. Jedným z najväčších a najtvrdších orieškov bola samozrejme že distribúcia, veď ako inak. Pri tom človek zistí naozaj aká to je sranda, koľko času a hlavne peňazí to zaberie. Hlavne takých, s ktorými sa vôbec ani len vo sne nerátalo. Preto je takmer nemožné rozhodne hlavne v začiatkoch si namýšľať, že sa na takomto niečom dá perfektne zarobiť, žiaľ opak je pravdou. Nebola a stále to nie je prechádzka ružovým sadom, skorej to pripomína šprint kolmo cez neho, samozrejme bez oblečenia. Ale všetko sa dá postupne zvládnuť, napokon nič nie je v dnešnej dobe jednoduché, obzvlášť v takej konkurencii a pri takýchto počtoch iných časopisov. Mladý a začínajúci graffiti magazín a hlavne jeho tvorcovia sa musia veľmi snažiť. A ak chceme aby meno OUTLINE hovorilo niečo aj ľudom mimo V4, treba sa usilovať o to viac. Našou snahou je urobiť všetko preto, aby naša distribúcia expandovala, čo sa nám uz v podstate aj darí.

Na rozdiel od magazínu Writepower, ktorý si dal za cieľ mapovať dianie predovšetkým v hlavnom meste a okrajovo dal priestor zbytku republiky a Európy, Outline magazine sa podujal zobrať pod svoje krídla celé Slovensko, no nezabudol ani na zbytok Európy. Z previews sa zdá, že budúce číslo v tomto trende pokračuje. Pri prvom čísle ma však trochu prekvapila absencia rozhovoru s domácim writerom. Môžete prezradiť, či sa takýto rozhovor chystá do najbližšieho čísla?

Outline Team: Zdanie často klame a aj keď sa môže na prvý pohľad niekomu zdať, že druhé číslo sa bude vcelku podobať na to prvé tak rovno povieme, že len po stránke konceptu a štruktúry. Základný rozdiel je ten, že jeho obsah sme už nezamerali iba na čisto SK scénu a Európu a už samotný názov, teda vlastne podtitul sa zmenil, čo má za úlohu hneď v úvode informovať a naznačiť, že sa to posúva viac do Európy, ako obsahovo, tak aj distribúciou. To ale uvidí a posúdi každý sám až po prelistovaní. My osobne nie veľmi radi porovnávame Writepower s Outlineom, avšak nakoľko sa za posledných cca 10 rokov na Slovensku nevydal žiaden iný graffiti magazín (ak nerátame ArtAttack, ktorý škoda že nepokračoval v trende printového magazínu, ale prešiel na web…) tak ho samozrejme a logicky každý musí porovnať, keďže tu nič iné neexistuje. No tieto plátky sú úplné rozdielne, takže tam není vlastne ani čo porovnať, lebo potom sa za tým len zbytočné vynárajú otázky, najmä od ľudí nezainteresovaných, ktorí by silou mocou chceli riešiť a súťažiť, ba dokonca predbiehať sa čo je lepšie, horšie a podobne. Do detailov by sme ozaj neradi zachádzali. Našou hlavnou myšlienkou už od samého začiatku bolo podporiť graffiti scénu hlavne na Slovensku a dať šancu ľuďom z celej krajiny, ktorí na to samozrejme majú a majú aj čo ponúknuť. Na to sa ale tiež dá pozerať z viacerých uhlov pohľadu. Ešte aby sme nezabudli tých intervií budú tri kusy a na rozdiel od issue#1 v tomto druhom čísle už rozhovor zo slovenským writerom chýbať rozhodne nebude. K tomu prečo nebol aj v jednotke, by bolo asi zbytočné sa vyjadrovať, keďže je to už dávno pasé. Mali sme na to ale svoje dôvody a preto sme dali priestor tomu, komu sme ho dali. Ide v prvom rade o to, aby človek v interview bol fresh a je jedno či je Slovák, alebo nie.

Počas príprav sa vám určite nakopilo množstvo materiálu, ktorý bolo potrebné starostlivo vyselektovať. Zaznamenali ste nárast v prísune fotiek v porovnaní s prípravou pilotného čísla?

Outline Team: Áno to rozhodne! Nárast tam bol a dovolíme si tvrdiť že poriadny, čo sa samozrejme nedalo docieliť prvým číslom, keďže ho nikto nepoznal a mnohí pochybovali, že vôbec nejaké bude. Anonymne zaslaný materiál sme triedili celkom dlho a nejedna fotka dorazila aj po avízovanom „dedlajne“. Selektovalo a mazalo sa jedna radosť, keďže bolo z čoho, možno miestami nám aj prišlo ľúto vymazať dobrú vec no jednoducho sme to nemali kam vpratať. A to aj napriek tomu že sme zvýšili počet strán z minulých 88 na 120 v tomto druhom čísle. Taktiež sme navýšili aj náklad. Dúfame, že to bude len plusom a ľudí to poteší. Tu už asi stojí za zmienku len fakt, že ak sú dané nejaké kritéria, tak je veľmi dobré ich splniť, a to podaktorí žiaľ nepochopili, alebo to vzali po svojom a fotky s telefónu chodili ako na bežiacom páse. Samozrejme treba sa snažiť svet beží ďalej a popracovať na sebe a hlavne zlepšiť aj svoje fotografické schopnosti, čím nám vpodstate uľahčíte prácu. Možno pravé vaša fotka bude v tomto čísle, poprípade v ďalšom… Dorazil aj nejeden vtipný email, pieces od toys, takže o zábavu bolo tiež zdatne postarané.

Tých mladších, ktorí majú spravidla hlboko do vrecka určite bude zaujímať cena. Ostanete na úrovni z minulého čísla, alebo sa v tomto smere niečo zmení?

Outline Team: Cena sa samozrejme nepatrne zvýši, no vzhľadom na podstatný fakt, že magazín bude hrubší o 32 strán je 90 centov snáď minimum. Ostať na rovnakej cenovej úrovni je jednoducho nereálne. Práve tí mladí, ktorých máš možno na mysli, by si mali uvedomiť že je vždy lepšie investovať do kvalitného magazínu, či už nášho alebo zahraničného a niečomu sa možno aj priučiť,podporiť scénu, ako len bezhlavo míňať peniaze čo dostanú od rodičov na desiatu v škole. Nehladiac na krízu treba pripomenúť, že sa určite nechystáme na tom zarobiť si na nový Hummer s nepriestrelnými sklami, no zvýšenie ceny bolo logické a je to nutnosť ako pre vývoj tak pre posun vpred!

Vlaky boli hlavnou zložkou prvého čísla magazínu, môžeme teda tento trend očakávať aj v jeho pokračovaní, alebo chystáte nejaké zmeny, prípadne nové rubriky?

Outline Team: Samotný trend sa trochu naruší už len s toho dôvodu, že grafika išla do úplnej jednoduchosti podľa hesla „menej je viac“ čo rozhodne neplatilo pre počet strán. Prioritou boli ako inak kvalitné, pekné a veľké fotky, ktoré tu majú hlavné slovo a dominanciu. Ďalšou zmenou je komplet fullcolor tlač bez čiernobielych strán. Samozrejme nové rubriky nesmú a nebudú chýbať, pár sa ich tam blysne. Ostatné budú v podstate kopírovať formu predošlého čísla, aj keď názvy sa sem tam pomenia. Popri už spomenutej hlavnej a asi aj najzaujímavejšej zložke, čiže vlakoch a ďalších klasických kategóriách ako i troch rozhovoroch, vyjde na svetlo sveta aj nejaký ten špeciál a crew profil. Novinkou bude i report z Prahy a tiež jednej nemenovanej streetartovej akcie. Bude toho samozrejme ešte viac, tašky pre vaše sixpacky, nálepky, nové série tričiek, ale to už bude mať možnosť zistiť každý osobne. Vopred chceme za OUTLINE team poďakovať ľuďom, ktorí nás podporili a majú v pláne podporiť, lebo len vďaka nim sa môžeme zlepšovať, reprezentovať našu krajinu a postupovať stále ďalej.
ONE LOVE!!!

Ja už len na záver dodám, že magazín ide v najbližších dňoch do tlače a v predaji by mal byť teda čo nevidieť. Podrobné info ako aj samotný magazín nájdete samozrejme na tomto webe včas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *