STREET ART

STREET ART

Kniha s veľmi jednoduchým, a predsa tak neuveriteľne obšírnym názvom. Na úvod mi nedá nespomenúť, že autormi sú Ric Blackshaw a Liz Farrelly, ktorí už majú na svedomí nejednu knihu či publikáciu a obaja sa vezú v designovom a vizuálnom priemysle. Knihu STREET ART uviedlo v roku 2008 vydavateľstvo Rotovision.

STREET ART predstavuje práce niekoľkých najvplyvnejších zástancov street art-u, akými sú napríklad D*Face, Blek Le Rat, Miss Van, Lady Pink, Microbo, Buff Monster, BO130 a mnohých, mnohých ďalších. Na pestrej, no na moje sklamanie mäkkej obálke knihy sa pod zaujímavo riešeným nadpisom STREET ART vyníma podnadpis ‘In The Artist´s Own Words’, čo znamená ‘vlastnými slovami umelcov’, pretože takmer celý text knihy je vo forme dobre stavaných intervií s umelcami. Prostredníctvom týchto dialógov nás viac ako 60 umelcov oboznamuje so svojimi metódami a postupmi, ktoré využívajú pri práci, odhaľujú svoje inšpirácie a vysvetľujú, akým spôsobom sa snažia zaujať pouličné ‘obecenstvo’. Taktiež sa dozvedáme, ako sa umelci delia o svoje diela a nápady vďaka spoluprácam a výmenám s inými designovými a komerčnými organizáciami.

STREET ART sa môže popýšiť skutočne veľkým množstvom fotografií a obrázkov vysokej kvality, pomocou ktorých dokumentuje široký rozsah súčasnej, nielen pouličnej umeleckej tvorby. Nástenné maľby, ‘indoor’ inštalácie, nálepky, plagáty, figúrky a hračky, oblečenie, ale aj limitované výtlačky – toto všetko vám kniha STREET ART ponúka.

Obsah knihy je rozdelený do 3 kapitol: 1.Ways Of Working‘ – ‘metódy a postupy pri práci’, 2.Make Your Mark‘ – ‘urob svoju značku/stopu’ a 3.Getting Scene‘ – ‘nástup na scénu’. Prvá kapitola pokrýva širokú škálu street art-ovej aktivity a otázok, ktoré so street art-om súvisia: vonči dnu, umenie alebo aktivita a adrenalín, od ulíc po galérie, nástenné maľby, exhibície, inštalácie, vnútorný design a tak ďalej. Kapitola druhá sa venuje pomôckam a médiam, s ktorými street artist-i pracujú: od uhlíku ku spreju, papierové diela a umenie, ktoré vychádza z nájdených materiálov, od plátna k stene, šablóny, screen-print a nálepky. V tretej kapitole sa dozvedáme, ako a prečo umelci spolupracujú s inými designovými a komerčnými organizáciami a tiež to, ako komunikujú so svojím ‘obecenstvom’ v obchodoch, galériách, online a cez médiá.

Street art je obrovská a rôznorodá odnož nielen pouličného umenia. Kniha STREET ART nás uvádza do súčasného dejstva hry, ktorá je v neustálom dianí. Na tejto knihe je unikátne, že to, čo sa z nej dozvedáme prichádza z úst umelcov – ich vlastnými slovami. Mix praktických informácií a osobných komentov umelcov robí knihu elixírom pre všetkých fanúšikov a zástancov street art-u.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *